October / rijen 2017

October 2017 Monika I arrived to Czech Republic on 30th September. It was on Saturday. During my way I had a adventures – my bus from Wrocław to Prague didn't arrive. I was waiting for it with my roomates something like 1,5 hours, but without sense. I bought new ticket and I went. In bus I met nice polish girl, who helped me a little in the Prague. I was always afraid of metro, but she and her friend picked up me to the station and I could go to the main railway station. During my way from Prague to Kadan, I was looking at everything with interesting. I saw a lot of beatufiul landscapes – mountains and big river, Labe. When I arrived, I was really, really wasted. I went to the neariest shop to buy something to eat and I went to the bed. Next day I went for a walk. Kadan is small, but nice town. Here is the narrowest street in all Czech Republic! Of course, I went there. I like mountains, so I am happy I can live so near mountains like here. It is amazing, I can see a mountain from my window. Our apartment is nice, and from other window landscape is amazing too – I see tower and I have three minutes to main square. In the same day, on the evening, I met Veronika – one of my mentor. We went together for a walk and later we spend time in fantastic restaurant named „Bily beranek". Next day was Monday – it was my first day in my organization – Radka. I met a lot of people. Everybody was really nice for me and spoke slower than usually to me, because I speak Czech, but not very good – I was learning this language one year in Poland. After 5 days, I had to to go to Ostravice. Ostravice is small village near Slovakian board. I looked at map of Czech Republic and – it looked terryfying! Kadan, town where I live now,, is near German border. I know that I had to go there, because it was obligatory training course. But – I said: OK, challenge accept! I went there. I was a little scared, because way this way was long and I will meet big group of new people, and at the first time with new people I am a little close. But this time was wonderful – I met a lot of fantastic people from different european countries. We spend time together, we were playing and speaking a lot. And about my way…. I thought: OK, I went from one part of Czech Republic to other ALONE, so now - I am not afraid of anything! And one of my trains was really, really comfortable and modern. In this month to Kadan arrived other volunteer – Daniela from Italy. She is nice and she very likes working with children. Říjen 2017

Do České republiky jsem dorazila 30. září. Bylo to v sobotu. Během své cesty jsem měla dobrodružství - můj autobus z Wrocławi do Prahy nedorazil. Čekala jsem na to s mými spolubydlícími asi 1,5 hodiny, ale zbytečně. Koupila jsem nový lístek a jela jsem jiným autobusem. V autobusu jsem potkala milou Polku, která mi trochu pomohla v Praze. Vždy jsem se bála metra, ale ona a její kamarád mě pomohli na stanici a já jsem mohla jet na hlavní nádraží.
Při cestě z Prahy do Kadaně jsem se dívala na všechno zajímavé. Viděla jsem hodně krásných krajin - hory a velkou řeku Labe. Když jsem přijela, byla jsem opravdu unavená. Šla jsem do nejrůznějších obchodů, abych si koupila nějaké jídlo a šla jsem spát. Následující den jsem šla pěšky. Kadan je malé, ale pěkné město. Zde je nejužší ulice v celé České republice! Samozřejmě, že jsem tam šla. Mám ráda hory, takže jsem šťastna, že mohu žít tak blízko hor jako tady. Je úžasné, že vidím horu z okna. Náš byt je pěkný a z jiného okna je úžasný pohled také - vidím věž a mám to tři minuty na hlavní náměstí.
Ve stejný den večer jsem potkala Veroniku - jednu z mých mentorů. Šli jsme společně na procházku a později jsme strávili čas ve fantastické restauraci s názvem "Bílý beránek".
Druhý den byl pondělí - byl to můj první den ve své organizaci - Radka. Setkala jsem se s mnoha lidmi. Všichni byli pro mě opravdu milí a mluvili pomaleji než obvykle, protože mluvím česky, ale ne moc dobře - jeden rok jsem se v Polsku učila tento jazyk.
Po 5 dnech jsem musela jet do Ostravice. Ostravice je malá obec nedaleko slovenské hranice. Podívala jsem se na mapu České Republiky a - vypadalo to, že je hrozně daleko! Kadaň, městečko, kde žiji, je v blízkosti německé hranice. Vím, že musím tam jet, protože to bylo povinné školení. Ale - řekla jsem si: OK, výzva přijměte!
Jela jsem tam. Měla jsem trochu strach, protože cesta byla dlouhá a já se setkávám s velkou skupinou nových lidí a poprvé s novými lidmi jsem trochu nesmělá.
Tentokrát to bylo nádherné - setkala jsem se se spoustou fantastických lidí z různých evropských zemí. Trávili jsme společně čas, hráli jsme a hodně si povídali.
A o mé cestě .... Myslela jsem si: OK, jela jsem z jedné části České republiky do druhé SZP, takže teď se nebojím! A jeden z mých vlaků byl opravdu, opravdu pohodlný a moderní.
V tomto měsíci přijela do Kadaně další dobrovolnice - Daniela z Itálie. Je milá a velmi ráda pracuje s dětmi.

Komentáře