March / Brezen 2018


In March it was happening. Unfortunately, not all the things that happened to me were good. However, I will focus on those good ones or adventures.
For sure, the adventure was my return to Poland for the holidays. I have always traveled to Wroclaw or Poznan in the following way: from Kadan to Prague by train or bus, from Prague to Poland - by bus. One time I decided to change something. As it turned out - it was a mistake. I was supposed to go to Poland for about 11 hours, I was going ... 25. There was a problem with the track behind Kolin, as a result of which all trains were delayed. Fortunately, my polish friend, who is also an EVS volunteer, but in Svitavy, did not go home for Easter, so I could spend the night there. If it was not for her, I would have to wait for a night at the railway station (probably in Lichkov or in Kłodzko, in Poland).
This month there was also a second training for volunteers. Despite the fact that during these few months I hardly maintained contact with anyone, it was nice to meet the same people again. We spent time on conversations and of course on various activities prepared by our trainers. Your dear, great people! I admit that some things were not interesting or necessary for me, but I understand that for many younger people it is the first time they live without parents, learn independence, manage money, do shopping or do laundry. I am aware that I am quite an old volunteer;)
I also started to participate in dog therapy in the hospital in Kadań. This is probably my favorite activity and especially valuable for me because in the future (i.e. after returning to Poland) I would like to combine work with children and work with dogs. We will see if I succeed, anyway at the beginning of spring 2019 I plan to buy a labrador retriever puppy.

In the picture - Cheb

V březnu se toho dělo. Bohužel, ne všechny věci, které se mi staly, byly dobré. Zaměřuji se na ty dobré nebo dobrodružství. Dobrým dobrodružstvím bylo můj návrat do Polska na svátky. Vždy jsem cestoval do Vratislavi nebo do Poznani následujícím způsobem: z Kadaně do Prahy vlakem nebo autobusem, z Prahy do Polska - autobusem. Jednou jsem se rozhodla něco změnit. Jak se ukázalo - byla to chyba. Měla jsem jet do Polska po dobu asi 11 hodin, jela jsem ... 25. Problémem byla trať za Kolínem, v důsledku čehož byly všechny vlaky zpožděny. Naštěstí moje kamarádka Polka, která je také dobrovolníkem EVS, ale ve Svitavách, nejela na Velikonoce domů, a tak jsem tam mohla strávit noc. Pokud by to nebylo jí, musela bych čekat v noci na nádraží (pravděpodobně v Lichkově nebo v Kłodzku, v Polsku).
Tento měsíc se uskutečnilo i druhé školení pro dobrovolníky. Navzdory skutečnosti, že během těchto několika měsíců jsem s nimi sotva udržovala kontakt, bylo hezké se opět setkat se stejnými lidmi. Strávili jsme čas rozhovorů a samozřejmě na různých aktivitách, které připravili naši trenéři. Milí, skvělí lidé! Přiznávám, že některé věci nebyly pro mě zajímavé ani nezbytné, ale chápu, že pro mnoho mladších lidí je to poprvé, kdy žijí bez rodičů, učí se nezávislost, spravují peníze, nakupují nebo dělají prádlo. Jsem si vědoma toho, že jsem spíše starý dobrovolník;)
Také jsem se začala účastnit canisterapie v nemocnici v Kadani. To je asi moje oblíbená aktivita a je pro mě zvlášť cenná, protože v budoucnu (tedy po návratu do Polska) bych chtěla kombinovat práci s dětmi a práci s psy. Uvidíme, jestli se mi to podaří, ale na začátku jara 2019 plánuji koupit štěňátko labradora retrievera.

Na obrázku - Cheb

Komentáře